Машините, роботите и изкуственият интелект (AI) са по-способни от всякога и вече променят света, бизнеса и начина ни на живот, а автоматизираните системи за обработка и анализ на данни и моделите за предвиждане на бъдещо развитие – все по-точни и прецизни. Достатъчно е само да се припомни какво стана на водещите фондови борси преди броени дни, когато китайската AI платформа DеерЅееk предизвика срив при акциите на големите технологични гиганти.
Изкуственият интелект навлиза и в сектора на управление и събиране на вземания на глобално ниво. В скорошно проучване Industry Pulse на консултантите от американската Bridgeforce експерти от местния пазар очертават четири нови тенденции, които ще имат ключово значение за сектора в САЩ, а и по света, считано още от тази година.
AI и автоматизации
Без изненада, всички са единодушни, че влиянието на AI е най-силният и осезаем нов тренд. Изкуственият интелект и интелигентните системи, напомнящи човешката способност за мислене и анализ вече се използват широко от компании за събиране на вземания. Този тренд ще се задълбочи в настоящата година и според анализаторите тези, които го избягват, ще изостанат сериозно. AI има широко приложение в сектора – от управление и анализ на данни в реално време и с изключително висока скорост, до чат-ботове. Изкуственият интелект, автоматизираните и роботизирани системи отменят хората за тежки или рутинни задачи, с което освобождават човешки ресурс за други дейности. При това на тях може да се разчита.
Близо 40% участниците в изследването Industry Pulse гледат на AI като инструмент със сериозен потенциал и възможности, които ще бъдат определящи за развитието на сектора в бъдеще. В същото време изкуственият интелект си остава най-неразбираемата и пълна с предизвикателства област. Едновременно с потенциал да промени индустрията и с ясна нужда от обучение върху настоящите и бъдещите му възможности, успешните компании ще са тези, които разполагат с адекватен “наръчник”, който да ги навигира през AI промените, посочват анализаторите от Bridgeforce.
Анализ на данни и модели за прогнозиране
Софтуерите за обработка и анализ на данни, както и тези за прогнозиране, са следващият по значение сравнително нов тренд, който ще предопределя успеха на бизнеса в този сектор, според проучването. На това мнение са 28% от експертите в бранша в САЩ. Тези технологии са от критично значение в процеса на вземане на стратегически решения.
Дигитализация на събирането на вземания
Управлението на процеса по събиране на вземанията на практика вече е дигитализиран – от платформи за онлайн самообслужване за погасяване на задълженията през изготвяне на справки и удостоверения до изпращане на заявления, всичко това вече е достъпно напълно дигитално и от разстояние. Всички тези иновации променят изцяло практиките за събиране на вземания. Около 22% от специалистите по управление на вземания в САЩ смятат, че те тепърва ще се надграждат и усъвършенстват.
Напредъкът на технологиите във финансовия сектор увеличава и каналите за плащане на задълженията. Ако преди всичко минаваше през класически банкови сметки и платежни нареждания, сега с множеството платформи, виртуални портфейли и постоянното надграждане на функции, компаниите стават все по-гъвкави, когато стане въпрос за погасяване на задължения.
Промени в регулациите
Секторът на управление и събиране на вземания е все по-регулиран в САЩ (а и в Европа) и промените в нормативната уредба ще бъдат още повече в центъра на внимание на фирмите за събиране на вземания. Това ще изисква бдителност, адаптивност и нагласи за постоянна промяна, смятат 11% от експертите.
Новите тенденции обаче имат и своите предизвикателства – по-ниска ангажираност и лоялност от страна на клиентите, предупреждават анализаторите. Много по-лесно е да прекъснеш контакт с автоматизирана система за изплащане на задължения в сравнение с реален човек, който е представител на компанията за събиране на вземания. Затова човешкият контакт остава с ключово значение при общуването и с кредитори, и с длъжници, а индивидуалният подход, който все още е възможен предимно през общуването между хора, също ще продължи да оказва влияние. Това е изрично подчертано от експертите. Множество проучвания показват, че длъжниците действително предпочитат общуването онлайн, предимно с чат-бот, но когато стане въпрос за договаряне и избиране на план за погасяване, контактът с човек става по-важен.
Още новини четете тук.