Домакинствата в Европа посрещат по-спокойно покриването на задълженията си, но се изправят пред нови предизвикателства, а изкуственият интелект (AI) трайно навлиза при плащанията, показва Европейският доклад за потребителските плащания (European Consumer Payment Report/ECPR) за изминалата 2024 г., който обхваща проучване сред 20 хил. пълнолетни европейци в 20 държави на континента.
През последната година разходите за живот леко са се понижили, а към септември годишната инфлация в еврозоната и Великобритания е под 2% – значително по-ниска в сравнение с двуцифрените стойности две години по-рано. Цената на дълга също е започнала да спада в няколко държави, след като ЕЦБ продължава да намалява лихвите.
През миналата година делът на хората, които са плащали навреме всичките си сметки, е нараснал до 74%. Година по-рано само 63% са успявали да покрият сметките си навреме. Най-голяма увереност в способността си да плащат навреме, а и най-голям ръст в сравнение с 2023 г., има сред хората в Испания и Полша – съответно 89% и 82% (виж графиката). Много близо до този дял са в Италия и Ирландия, а силно влошаване на този показател има в Нидерландия, Словакия, Швеция, Швейцария и Австрия. Австрийците, заедно с швейцарците и гърците са сред хората, които най-много се съмняват в способността си да плащат навреме.
Според ECPR значителна част от потребителите използват краткосрочен дълг, за да си помогнат за незабавно покриване на задължения. Това създава нови предизвикателства в период на относително високи лихви, отбелязват авторите на доклада. Около 37% от хората казват, че вземат назаем или ползват кредит, за да платят сметките си, като този дял скача до 60% в по-богатите държави като Австрия и Швейцария. През 2023 г. само 25% от европейците са плащали сметките си на кредит, като в петте години назад този дял никога не е надхвърлял 27 на сто. При плащането на дългове Гърция все още има най-голям дял на хора в затруднение, следвана от Финландия, Португалия и Унгария.
Добрата новина от проучването е, че рязко е намалял делът на хората, които не успяват да плащат навреме заради липса на средства – от 43% до 29% през миналата година. Основна причина за забавянето вече е фактът, че потребителите забравят за задължението си. Цели 57% казват, че може да платят със закъснение, ако получават хартиена фактура по пощата. Освен това за 70% неудобният онлайн интерфейс е пречка за плащане на задължения, а още повече са тези, които биха се забавили, ако кредиторът им изпрати агресивно съобщение.
Данните показват предпочитанието на хората да си говорят с чат-бот за задълженията си, вместо с реален човек – средно 25% от европейците предпочитат този начин на комуникация. В отделните държави делът им варива от 36% в Швейцария до 18% в Испания.
Обратно на опасенията за финансовите навици на младите, само една четвърт от поколението Z са бавили плащане на поне една сметка за последните 12 месеца и по този показател единствено “бейби-бумърите” са по-добре. Най-голям дял на закъсняващите и ползващи кредит за покриване на задължения има сред поколението на “милениалите”. Културата “вземи сега, плати после” е най-разпространена в Швейцария и Норвегия, според данните от ECPR. Най-малка склонност към подобни придобивки имат в Чехия и Унгария.
“Отличници” в навременното плащане на сметки и задължения са потребителите в Испания, Португалия, Франция и Чехия. Испания се представя много добре и по друг показател – там е най-голям делът на домакинствата, които могат да посрещнат извънреден разход от 200 евро без да се налага да задлъжняват. Сред другите държави с висок дял на подготвените за извънредни разходи са Италия, Ирландия, Германия и Великобритания.
Според ECPR обаче европейците все още са несигурни във финансовите си перспективи. Те са по-склонни да се чувстват уверени в краткосрочното плащане на сметки, отколкото в способността им да планират бъдещето и подобряват условията около себе си. Само четирима от десет запитани смятат, че могат да заделят достатъчно за спокойно пенсиониране и дори по-малко са тези, които казват, че са в позиция да инвестират в бъдещето си. Близо една трета обаче се надяват да си намерят по-добре платена работа или източник на приходи в бъдеще.
Още новини четете тук.